![]() |
Capilla del monasterio |
Fue establecido por la Congregación de las Iglesias
Orientales con el apoyo del Papa Pío XII, de acuerdo a un proyecto presentado por
el entonces secretario de la Congregación, Cardenal E. Tisserant.
Como la Catedral de Moscú y muchas otras iglesias rusas a lo
largo del mundo, el monasterio está dedicado a la Madre de Dios manifestado en
el misterio de su Uspenie o Dormición, literalmente “está dormida” de acuerdo
con la tradición cristiana oriental, y la Asunción de acuerdo a la tradición
cristiana occidental. Así el nombre en italiano de esta fundación es Monastero
russo della Dormizione (Monasterio ruso de la Dormición).
Hay una capillita muy atractiva dedicada a la Dormición de
la Theotokos y preparada de acuerdo al uso litúrgico ruso. La lengua de oración
es el eslavo eclesiástico, los idiomas de los miembros de la comunidad son ruso,
en algunos casos italiano e inglés.
UN CONVENTO RUSO EN ROMA
En 1957 a la gran variedad de instituciones religiosas que enfatizan
el carácter sagrado de la ciudad en la cual se encuentra el Santo Padre, se le
agregó esta casa.
![]() |
Icono de la Dormición de la Madre de Dios |
Fue la Sagrada Congregación para las Iglesias Orientales la
que deseó hacer la fundación, debido en particular a la amabilidad de Su
Eminencia el asesor Rvo. Padre Coussa, el cual al transformarse en cardenal
continuó mostrando su interés paternal, encontrando una casa que alcanzara para
comenzar a quince minutos en ómnibus (808/881) desde la Plaza de San Pedro.
Un Typicon “Ustav” o constitución fue compuesto en latin y
en ruso, de acuerdo al esquema tradicional de los monasterios rusos y en base a
la ley canónica de las Iglesias Orientales. Ambas partes de este documento -Typicum
Ktetoricum y Typicum Asceticum- fueron aprobados por la Sagrada Congregación de
las Iglesias Orientales, el 29 de junio y el 15 de Agosto de 1958.
Al mismo tiempo, cuatro monjas rusas pertenecientes a
diferentes Órdenes y Congregaciones y de varios países para las cuales el ideal
de esta fundación había sido propuesto, comenzaron su nueva vida monástica en
Roma.
El 10 de julio de 1959, el Papa Juan XXIII, en virtud de su
autoridad como Prefecto de la Sagrada Congregación para las Iglesias
Orientales, se complació en elevar la institución a la dignidad de derecho
pontificio y admitir a los votos solemnes a las monjas ya reunidas en este
pequeño convento, el cual como está escrito en el documento de fundación, es de
alguna manera un ornamento de la diócesis, un símbolo y un anticipo de unión.
La benevolencia particular de los soberanos pontífices fue
una vez más hecha manifiesta cuando el Papa Pablo VI recibió a las monjas en
una audiencia especial cuando ellas vinieron a traerle como regalo un icono de
San Pablo pintado por una de las monjas. El Papa bendijo a las monjas y a sus
intenciones agregando una palabra de estímulo “ustedes son la raíz en vista al
futuro” les dijo, prometiéndoles oraciones especiales.
El Papa Juan Pablo II también también invitó a la comunidad
a su capilla privada para la celebración de la Santa Misa.
Como la Catedral del Moscú y miles de otras iglesias rusas, el
Convento está dedicado a la Dormición de la Madre de Dios, honrada en el
misterio de su “Uspenie” (o Asunción como el mundo occidental prefiere llamarla).
El principal fin del monasterio es la vida litúrgica y
contemplativa, y cada día la pequeña comunidad de la Dormición de Roma, recita
o canta el oficio divino en el antiguo idioma eslavo, usando libros impresos en
Rusia.
El silencio y la soledad favorecen la continua búsqueda de
la perfección evangélica y la intimidad con Dios, en la oración, alternada con
trabajo. Por el momento las monjas se dedican particularmente a hacer
ornamentos litúrgicos para los diferentes ritos orientales, a la escritura de
iconos, a la traducción, etc.
En el monasterio Uspenskij de las monjas rusas se les han
unido algunas jóvenes y monjas de diferentes nacionalidades que se sienten
atraídas particularmente por el monaquismo oriental, por el rito bizantino y
por el amor por el ideal y la forma de
vida de esta comunidad. Su asistencia espiritual está facilitada por
la presencia en Roma de dos instituciones: el Pontificio Instituto Oriental y
el Seminario Pontificio Ruso (el Russicum), cuyos sacerdotes han estado
dedicados tanto con amabilidad y competencia a este monasterio desde el inicio.
Los pasos progresivos de la vida monástica son los
observados en la tradición rusa. Hay unos tres años de noviciado precedido por
algunos meses de prueba, un rasoforado o profesión menor, en si perpetua, pero
en la cual deben pasarse al menos cinco años. Luego viene la profesión mayor
con el Pequeño Hábito, microskema, el cual a veces, después de al menos 30 años
de vida religiosa ejemplar de las personas más dedicadas a la oración y a la
penitencia, puede ser completada por el megaloskema o prefesión del Gran Hábito.
UN SOLO REBAÑO, UN SOLO PASTOR.
En la pequeña capilla, que es el corazón del monasterio, la figura de Cristo pintado en el iconostasio sostiene el Evangelio abierto en la página sobre la cual está escrito el ardiente deseo de Cristo por la unidad de su Iglesia, como dice Juan 10,16 y nos ha llegado hasta nosotros.
En la pequeña capilla, que es el corazón del monasterio, la figura de Cristo pintado en el iconostasio sostiene el Evangelio abierto en la página sobre la cual está escrito el ardiente deseo de Cristo por la unidad de su Iglesia, como dice Juan 10,16 y nos ha llegado hasta nosotros.
Estas palabras recuerdan a las hermanas que ellas deben orar en orden para
que los obstáculos que retrasan la restauración de la unidad entre cristianos
sea hecha hacia un lado. La pequeña Dormición en Roma desea ser una respuesta a
la invitación celestial de la Bienaventurada Virgen en Fátima. Más aún, al
concluir estas breves notas informativas, las monjas piden a todos que tengan
la ocasión de leerlas, que oren para que ellas puedan corresponder más
plenamente cada día al plan misericordioso de Dios, continuando con su vida
escondida en Cristo.
_______________________________________________________________________
En inglés:
Fifteen minutes by bus from the Piazza San Pietro, this small Russian monastery for women has as its primary scope the pursuit of a life of contemplation, liturgy and prayer according to the grand tradition of Eastern Christian monasticism.
It was established by the Congregation for the Eastern Churches with the encouragement of Pope Pius XII according to a project presented by the then secretary of the Congregation, Cardinal Tisserant.
Like the cathedral in Moscow and several other Russian churches throughout the world, the monastery is dedicated to the Mother of God as manifested in the Mystery of her "Uspenie" or Dormition (lit. "Falling asleep") according to the Eastern Christian tradition and the "Assumption" according to the Western Christian tradition, thus the name (in Italian) of this foundation is Monastero russo Uspenskij (the Russian Monastery of the Dormition).
There is an attractive little chapel dedicated to the Dormition of the Theotokos and arranged according to the Russian liturgical usage. The language of prayer is Church Slavonic; the languages of the members of the community are Russian, and some Italian and English.
Fifteen minutes by bus from the Piazza San Pietro, this small Russian monastery for women has as its primary scope the pursuit of a life of contemplation, liturgy and prayer according to the grand tradition of Eastern Christian monasticism.
It was established by the Congregation for the Eastern Churches with the encouragement of Pope Pius XII according to a project presented by the then secretary of the Congregation, Cardinal Tisserant.
Like the cathedral in Moscow and several other Russian churches throughout the world, the monastery is dedicated to the Mother of God as manifested in the Mystery of her "Uspenie" or Dormition (lit. "Falling asleep") according to the Eastern Christian tradition and the "Assumption" according to the Western Christian tradition, thus the name (in Italian) of this foundation is Monastero russo Uspenskij (the Russian Monastery of the Dormition).
There is an attractive little chapel dedicated to the Dormition of the Theotokos and arranged according to the Russian liturgical usage. The language of prayer is Church Slavonic; the languages of the members of the community are Russian, and some Italian and English.
A RUSSIAN CONVENT IN ROME
In 1957 a further addition was made to the great
variety of religious institutions which emphasize the sacred character of the
city housing the Holy Father. Rome wished to have a house in which “virgins
consecrated to God by assiduous prayer and practice of the virtues implore the
mercy of God for the Russian peoples,” as His Eminence Cardinal E. Tisserant
writes in the preface to the Constitutions of this convent.
In the same document the Cardinal explains how, in an
audience on April 11th, 1956, in his capacity as Secretary of the Sacred
Congregation for the Eastern Churches, he submitted to His Holiness Pope Pius
XII the plan for the foundation of the convent, for which he received approval
and encouragement.
It was the Sacred Congregation for the Eastern
Churches which desired to make the foundation. Due, in particular, to the
kindness of His Eminence, the Assessor, Rev. Father Coussa, who on becoming a
Cardinal continued to show his paternal interest, a house was found which
sufficed for a start (it is 15 minutes distant by bus–nos. 808 or 881–from St.
Peter’s Square).
A “Typicum” (‘Ustav’ or Constitution) was compiled in
Russian and in Latin, according to the traditional scheme of Russian convents
and on a basis of Eastern Catholic Canon Law. Both parts of this
document–Typicum Ktetoricum and Typicum Asceticum–were approved by the Sacred
Congregation for the Eastern Churches on June 29th and August 15th, 1958.
At the same time, four Russian nuns belonging to
different Orders and Congregations and from various countries, to whom the
ideal of this foundation had been proposed, commenced in Rome their new
monastic life.
On July 10th, 1959 Pope John XXIII, in virtue of his
authority as Prefect of the Sacred Congregation for the Eastern Churches, was pleased
to raise the institution to the dignity of pontifical right and to admit to
solemn vows the nuns already assembled in the little convent, which, as is
written in the document of establishment, “is in some way an ornament of the
diocese, a symbol, an invitation and a token of union”.
The particular benevolence of the Sovereign Pontiffs
was once more manifest when Pope Paul VI received the nuns in special audience
when they came to present him with an icon of St Paul painted by one of the
nuns. The Pope blessed the nuns and their intentions, adding word of
encouragement “You are the root in view of the future,” he said, and promising
special prayers. Pope John Paul II also invited the community to his private
chapel for the celebration of Holy Mass.
Like Moscow’s cathedral and thousands of Russian
churches, Icon of the Dormition of the Theotokos the convent is dedicated to the
Most Holy Mother of God, honoured in the mystery of her “Uspenie” or “Falling
asleep” (her Assumption, as Western world prefers to call it).
The principal aim of the
monastery is the contemplative and liturgical life, and each day the little
community of Roman ‘Uspenskij’ recites or sings the Divine Office in the
ancient Slav language, using books printed in Russia.
Silence and solitude favour the continual seeking of
evangelical perfection and intimacy with God, in prayer, alternated with work.
For the moment the nuns devote themselves particularly to making liturgical
vestments for the different Eastern rites, to painting icons, translating, etc.
In the ‘Uspenskij’ convent the Russian nuns have been
joined by some young women and nuns of different nationalities who are
particularly attracted by Eastern monasticism, by the Byzantine rite and a love
for the ideal and the form of life of this community. Spiritual assistance is
facilitated for these by the presence in Rome of two institutions, namely, the
‘Pontifical Oriental Institute’ and the ‘Russian Pontifical Seminary,’ whose
priests have been devoted with both kindness and competence to the convent from
the outset.
The progressive stages of the monastic life are those
observed in the Russian tradition. There are three years of novitiate preceded
by several months of trial; rjasophorat, or minor profession, in itself
perpetual, but in which at least five years must be spent. Then comes major
profession with the little habit, microscheme, which sometimes, after at least
30 years of exemplary religious life on the part of those more dedicated to prayer
and penance, may be completed by the megaloscheme or profession of the great
habit.
“One flock, one shepherd.” In the little chapel which
is the heart of the convent, the figure of Christ painted on the iconostasis
holds the Gospel open at the page on which is written the ardent desire of
Christ for the unity of his Church, as St John (Jn. 10: 16) has passed it on to
us.
These words remind the Sisters that they must pray in
order that the obstacles which delay the restoration of unity among Christians
may be overcome. The little Roman Uspenskij wishes to be a response to the
heavenly invitation of the Blessed Virgin of Fatima. Moreover, in concluding
these brief informative notes, the nuns ask all who have occasion to read them
to pray that they may correspond more fully each day to God’s merciful plan, by
continuing their life “hidden with Christ in God”.
Notas:
* http://rumkatkilise.org/listing.htm
* http://www.dormizione.it/
* Traducción del inglés por Hmje. Diego Flamini
No hay comentarios:
Publicar un comentario